Karakteristiek

Net als in de Martinikerk Groningen, is het koor van deze 15e eeuwse gotische kerk hoger dan het schip. Rond 1600 is het noordelijke dwarsschip aan het gebouw toegevoegd. De oorspronkelijk vrijstaande toren is in 1805 vervangen door een aan de kerk vastgebouwde toren. Deze toren was solide genoeg om ook als dorpsgevangenis gebruikt te worden. De kerk van Pieterburen heeft een zeer fraai interieur, met opvallend rijk versierde triomfboog door Anthonie Walles, dankzij de bewoners van borg Dijksterhuis. Deze borg, gesloopt in 1903, stond aan de noordkant van het dorp.

Gebruik

Aan de kerk grenst Domies Toen, de botanische tuin van de dominee. In 2006 kreeg de tuin een opvallend entreegebouw van Onyx Architecten. Naast Domies Toen is een theeschenkerij te vinden met een terras aan een oude middeleeuwse waterplaats. De kerk van Pieterburen behoort tot het Grootste Museum van Nederland, samen met de kerken van Krewerd, Middelstum en Midwolde. Patroonheilige - Petrus