Gerriets, Pieter

Locatie graf
Buiten de kerk

Grafschrift
Rondom steen: ANNO 1663, DEN 10den NOVEMBER, IS IN DEN HEERE GHERUIST DIE EERSAME ENDE FROMME ENDE SEER DIESCRETEN PIETER GERRIETS HUISMAN OP PIETERBUREN Bovenste grafschrift: GEWONDT HEBBENDE OP WIBBENGA OUDT OMSTREENDT IN SYN 64STE JAER ENDE LEIDT ALHIER BEGRAVEN GODT WEES SIN SIELE GENADIG ENDE BARMHERTIG ENDE VOORWACHTENDE EEN SALIGE OPSTANDINGE IN JESUM CHRISTUM AMEN Onderste grafschrift: Laat loopen die lopen lust ... ... verlopen k ligh mi is ..... gewoel m ..... es by God af ons ... fangen is wy leven hyer in smert in pyen maer hir boven sal ons vrede syen (Pathuis [3200], 581-582).

Zerk: Liggende steen (hardsteen)
Afmetingen zerk: (lxbxh) 203x72x10
Type graf: Zandgraf

Toelichting
Pitter Gerriets wordt genoemd op graf 5 van Griette Pietters (†1665). Op de bovenste foto lijken de grafzerken te zijn verlegd.

Iconografie
Het wapen tussen het bovenste en onderste grafschrift is gevierendeeld. Linksboven een omgewende arm, een zwaard rechtophoudend. Rechtsboven in het linkervak een linkerschuinbalk, beladen met een ster en in het rechtervak een lelie. Linksonder een X-vormige huismerk met extra diagonale streepjes aan de linker- en rechterbovenkant en aan de linkeronderkant, vergezeld van de letters P.G. In tegenstelling tot het huismerk van Griette Pietters gaat het onderste streepje diagonaal links naar beneden in plaats van diagonaal rechts omhoog. Rechtsonder in het linkervak twee rozen onder elkaar en in het rechtervak een met pijlen van beneden naar boven schuinkruislings doorstoken hart. Het teken op de helm betreft een lelie.