Pietters, Griette

Locatie graf
Buiten de kerk

Grafschrift
Rondom steen: ANNO 1665 DEN 2 APRIEL IS IN DEN HEEREN GERUST DIE EERBARE FROMME ENDE DUECHSAEME GRIETTE PIETTERS DOCHTER DIE HUISFROW VAN DE OVERLEDEN Bovenste grafschrift: eersame ende frommen ende seer diescreten Pitter Gerriets in haren leven ghewoont hebbende tot Pitterbuiren op die satte van Wybbenga, oudt omtrent in haer --ste jaren ende leidt alhier begraven. Godt was haren beide sielen genadich en voorwachtende een saligen opstandighe alleen door IESUM CHRISTUM, Amen. Onderste grafschrift: Doe wy waeren met ons beiden 't was om blyven niet om scheiden blyven had een wyl zyn beurt maar nu is die bant gescheurt Godt die wiet hoe lang 't zal duiren dat wy twee weer worden gebuiren hy sal ons paren uit het stof en verwekken tot syn lof. (Pathuis [3201], 582).

Zerk: Liggende steen (hardsteen)
Afmetingen zerk: (lxbxh) 197x69x9
Type graf: Zandgraf

Op de bovenste foto lijken de grafzerken te zijn verlegd.

Iconografie
Het wapen tussen het bovenste en onderste grafschrift is gevierendeeld. Linksboven een omgewende geharnaste arm met in de hand een zwaard. Rechtsboven in het linkervak een linkerschuinbalk, beladen met een ster en in het rechtervak een lelie. Linksonder een X-vormige huismerk met extra diagonale streepjes aan de linker- en rechterbovenkant en aan de linkeronderkant, vergezeld van de letters G.P. In tegenstelling tot het huismerk van Griette Pietters gaat het onderste streepje diagonaal rechts omhoog in plaats van diagonaal links naar beneden. Rechtsonder in het linkervak twee rozen onder elkaar en in het rechtervak een met pijlen van beneden naar boven schuinkruislings doorstoken hart. Het teken op de helm betreft een lelie.