Piccardt, Johannes

Locatie graf
In de kerk

Grafschrift
JOHANNES PICCARDT GENTE WESTPHALUS HIC IACER, VERBUM QUOD A PROAVIS ACCEPIT POSTERIS RELIQUIT, HOC IN LOCO DOCUIT;PASOT, PASTORIS FILIUS, NEPOS, PRONEOS, FRATER ET PARENS; VIR FUIT AVITIS MORIBUS ANIMO AD PIETATEM INGENIO AD AMICITIAM FACTUS:NATUS WOLTERSUMI 1629 MORTUUS 29 DECEMB 1680 ANNUS PICCARDT ET FAMILIAE LUCTUOSUS.UXOREM RELIQUIT ELSAM FILIAM FRATERI NATU MAXIMO ET CHARISSIMO P. HINRICUS PICCARDT OML SINDICUS. (Johannes Piccardt, afkomstig uit een Westfaals geslacht, ligt hier. Het woord dat hij van zijn voorvaderen ontving, heeft hij nagelaten aan nakomelingen. Op deze plaats heeft hij onderricht gegeven als pastor, als zoon, kleinzoon, achterkleinkleinzoon, broer en vader van een predikant. Hij was een man met traditionele gewoonten, met een karakter dat gemaakt was voor vroomheid en met een talent dat geschapen was voor vriendschap. Hij werd geboren in Woltersum in 1629, en is gestorven op 29 december 1680, een jaar dat vol van verdriet was voor Piccardt en zijn familie. Hij liet echtgenote Elsa Westerwolt achter, drie zonen en één dochter. P. Henricus Piccardt, syndicus van het Ommeland, plaatste dit monument voor zijn oudste en liefste broer. Vert. leerlingen van het Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen)

Typografie
Latijns schrift met schreef
Letter verdiept, verheven

Zerk: hardsteen
Afmetingen zerk: (l x b) 195 x 67
Type graf: liggende steen
Datum inventarisatie: 26-09-2014

Iconografie
Wapenschild met adelaarspoot (Piccardt)